PIA KÖNIG + HITEX ROBOT TUFT = BLEKINGE TRÄDGÅRD, EN REPLIK 2020

Utställningen ART MESH visas på Kulturcentrum Ronneby konsthall fram till fram till söndag den 27 februari. Utställningen fokuserar på resultaten av konstnärliga experimentella samarbeten mellan konstnärer och industrier i Blekinge. Både konstnärer och ingenjörer formar vår värld och vår världsbild och inspirerar oss till nya perspektiv på vardag och framtid. Konst och teknik kan öppna våra ögon för nya förhållningssätt och möjligheter.
Kan konsten utmana tekniken och tekniken utmanas av konst? Är det tekniken eller fantasin som sätter gränserna?

Konstnärer som deltagit i projektet Art Mesh:
Pia König, Annika Ekdahl, Haidar Mahdi, Jumana Hamdani, Kim Demåne, Sofia de la Fuente

3D-produktioner som genomförts under en digital kurs på Sculptur för AIR Blekinges tidigare residenskonstnärer:
Varvara Guljajeva & Mar Canet, Estland/Hong Kong, Dalia Mikonytė & Adomas Žudys, Litauen, Taavi Suisalu, Estland.

Industrier som medverkat i projektet:
Hitex Robot Tuft, Svängsta, Sculptur Sweden, Karlshamn, Water Jet Lego, Ronneby, Blekinge Uppfinnarverkstad, Svängsta. Mekanik med konstnär Jan Cardell.

Produktionerna i utställningen har genomförts inom ramen för Konst i Blekinges projekt Art Eco System med stöd av Kulturrådet. Art Mesh är en del av Art Eco System.

Konstnärerna som medverkar i projektet ansökte om produktionsstipendier från Konst i Blekinge / Region Blekinge. Konstnärerna kan nu ”sina” tekniker och vi hoppas att företagen låtit sig inspireras till nya konstnärliga samarbeten.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : 

      
Konstnär:
Pia König
Konstnärligt projekt: Blekinge trädgård, en replik 2020.
Industri: Hitex Robot Tuft
Material: Tuftad ullmatta
Storlek: 270 x 180 cm

Mitt ursprung finns i Östra Blekinge:
Under uppväxten har jag fått många referenser och ett textilt arv, men trots det har jag inte arbetat så särskilt mycket med textila material, än så länge. Som konstnär har jag arbetat i många tekniker då idén fått styra materialvalet och oftast arbetar jag med flera delar som presenteras i form av en installation.

Min mormor Karin König hade från 1960- till 1990-talet Karins Vävstuga på Västra Vittusgatan 14 i Karlskrona. Jag har därför haft riklig tillgång till blekingedräkter, vävda tyger till både möbler och kläder. Där har funnits mattor att vårda och leva sitt liv på. En sådan matta är utgångspunkt för detta projekt. Mattan heter ”Blekinge Trädgård” och är en oliksidig rölakansmatta vävd i Blekinge i mitten på förra seklet.

Med mattan som utgångspunkt tänker jag på den mylla jag vuxit upp i, som via influenser utifrån under århundranden förändrats av att vara ett landskap vid vatten, där båtar anlöpt hamn, människor invandrat, släktingar utvandrat och sedan återkommit med erfarenhet av den övriga världen.

Med oro hör jag de röster som allt starkare uttalar att det finns ett klassiskt kulturarv, ett bildskapande som är svenskt som måste skyddas, bevaras och fastslås.

Jag tänker att det växande, spirande finns i mångfalden inte i inlåsningen. Så när jag fick möjligheten att arbeta med en matta ville jag göra en tolkning av ”Blekinge Trädgård” och tillföra några nya komponenter och tankar.


Min önskan att vara på plats och experimentera en del av tiden innan produktion gick om intet då pandemin kom och jag inte kunde vara på fabriken. Jag skissade hemifrån med telefon- och mailkontakt. Testade att arbeta analogt med mönsterdelar uppförstorade på kopiator, klippa i bomullstyger och limma.

Resultatet är en matta som kan delas i flera delar, har rektanglar och cirklar som kan tas ur för att visa det underliggande golvet och en lång kant som kan tas bort och ligga som matta runt ett hörn. Jag har gjort plats för skulpturer. Kanske kan den vara vägghängd eller så berättas något på golvet.

Jag tänker mig mattan som en central del i mitt berättande: Min tolkning av Blekinge Trädgård i ett utvidgat fält.

// Pia König

Fotografier: Anders Bergön