ANNIKA EKDAHL + HITEX ROBOT TUFT = FÖRESTÄLLNINGEN OM PRYPJAT


Utställningen ART MESH visas på Kulturcentrum Ronneby konsthall fram till fram till söndag den 27 februari. Utställningen fokuserar på resultaten av konstnärliga experimentella samarbeten mellan konstnärer och industrier i Blekinge. Både konstnärer och ingenjörer formar vår värld och vår världsbild och inspirerar oss till nya perspektiv på vardag och framtid. Konst och teknik kan öppna våra ögon för nya förhållningssätt och möjligheter.
Kan konsten utmana tekniken och tekniken utmanas av konst? Är det tekniken eller fantasin som sätter gränserna?

Konstnärer som deltagit i projektet Art Mesh:
Pia König, Annika Ekdahl, Haidar Mahdi, Jumana Hamdani, Kim Demåne, Sofia de la Fuente

3D-produktioner som genomförts under en digital kurs på Sculptur för AIR Blekinges tidigare residenskonstnärer:
Varvara Guljajeva & Mar Canet, Estland/Hong Kong, Dalia Mikonytė & Adomas Žudys, Litauen, Taavi Suisalu, Estland.

Industrier som medverkat i projektet:
Hitex Robot Tuft, Svängsta, Sculptur Sweden, Karlshamn, Water Jet Lego, Ronneby, Blekinge Uppfinnarverkstad, Svängsta. Mekanik med konstnär Jan Cardell.

Produktionerna i utställningen har genomförts inom ramen för Konst i Blekinges projekt Art Eco System med stöd av Kulturrådet. Art Mesh är en del av Art Eco System.

Konstnärerna som medverkar i projektet ansökte om produktionsstipendier från Konst i Blekinge / Region Blekinge. Konstnärerna kan nu ”sina” tekniker och vi hoppas att företagen låtit sig inspireras till nya konstnärliga samarbeten.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : 



Konstnär:
Annika Ekdahl
Konstnärligt projekt:
Föreställningen om Prypjat
Industri:
Hitex Robot Tuft
Material:
Ullgarn på en bottenväv av polyester
Storlek:
300 x 225 cm

Tuftning:
Vid tuftning skjuts garnet genom en lodrät uppspänd bottenväv med hjälp av
ett tryckluftsverktyg. Ytan liknar handvävningstekniken flossa eller möjligen rya.

Idé:
Spökstaden Prypjat ligger i Ukraina, nära Tjernobyl. Efter kärnkraftskatastrofen 1986 övergav de 50 000 invånarna sina hem, arbetsplatser, skolor, sjukhus och alla andra platser där de levt sina liv.

35 år senare har naturen tagit över. Vargar, vildsvin, hästar, hjortar, hundar och fåglar lever ett liv ostört av människor. Vegetationen har trängt in i byggnaderna.

Allt detta ger mig många idéer och föreställningar, mer eller mindre realistiska. I väntan på att få möjlighet att själv resa till floran och faunan i Prypjat har jag försökt skapa en matta, en scen, för det vilda som tagit över.

Skisserna:
Så hur tänkte jag? Till en början inte så mycket på robotar, men på föreställningen om en matta som legat 35 år i en byggnad övergiven av människor. Intagen av vilda djur. En sådan matta borde vara blekt, bedagad och sliten.
Mitt första försök utgick från tanken på en orientalisk matta med nedslitna partier men med spår av det ursprungliga mönstret. De gröna partierna är högre och tänkta att associera till öar av mossa.

Som väntat meddelade HITEX att underlaget inte på långa vägar var klart för tuftning då det fanns alldeles för små detaljer. Jag fick lära mig att minsta möjliga detaljnivå är 10 mm. Hela ritningen behövde omarbetas.
Efter många försök, tålmodigt kommenterade av Annie Runeman på HITEX, valde jag till slut att lyfta ut ett hörn av min ursprungliga skiss, förstora det och låta det bli ett helt nytt förslag.

Så småningom kom det efterlängtade meddelandet:
”Detta blir helt annorlunda och är absolut görbart!”

// Annika Ekdahl

TACK TILL!
Annie Runeman, HITEX, för ditt stora tålamod.
RETRO & ANTIKT i Rinkaby för att er uppstoppade hjort nu är min.

Fotografier: Anders Bergön